Om bloggen

Arbetet med bloggen:
När vi arbetar med bloggen, går det till på följande sätt: antingen kommer barnen spontant med egna förslag på vad de vill berätta om, eller så frågar jag om de har något som de vill dela med sig av. De vill väldigt gärna skriva, så vi har ett protokoll, för att alla ska få skriva ungefär lika ofta. De skriver två och två. Först får de en stund att tänka på vad de ska skriva. I början fick de sitta vid datorn tillsammans med mig, och jag fungerade som sekreterare och skrev ner deras ord. Samtidigt kunde jag ställa frågor för att få dem att förtydliga vad de vill ha sagt, och jag visade också praktiskt hur man skriver på datorn. Under våren har de börjat skriva själva. Jag ”praträttar” deras texter tillsammans med dem och ge respons på texterna. Senare kommer de mer och mer få arbeta själva med bloggen genom att t ex lägga in bilder mm.

Det finns inte bara ett syfte till att vi har en blogg i klassen, utan flera. Från början var tanken att barnen skulle få skriva för någon annan än lärarna, att de skulle få utveckla sitt skrivande och att föräldrarna skulle få se lite av det vi gör i skolan. Men under hösten har vi upptäckt fler och fler fördelar:

  • Barnen tränar att skriva informativ text.
  • Eftersom de skriver två och två, får de träna på att kommunicera, samarbeta och våga ge egna förslag.
  • De får möjlighet att reflektera över sin vardag och sitt arbete.
  • Deras arbeten syns även utanför klassrummet och korridoren, och de får positiv respons från släktingar och vänner.
  • De får lära sig att hantera digitala redskap.
  • De blir motiverade att vara noga med stavning och meningsbyggnad, något som märks även när de skriver vid andra tillfällen.
  • De kan under tiden på lågstadiet följa sin utveckling i de olika ämnena och i sitt sätt att tänka och resonera.
  • Genom bloggen dokumenteras deras arbeten och tankar.
  • Genom länkar kan de gå inpå andra sidor och läsa fakta, träna matte mm. På så sätt får de möjlighet att se lite av Internet. Genom bl a Webbstjärnan kommer vi att besöka andra hemsidor. Allt detta ger oss tillfällen att diskutera källkritik, upphovsrätt mm.
  • Föräldrarna får inblick i barnens vardag och blir mer delaktiga i skolarbetet.
  • De får information om vad vi ska göra i klassen.
  • De får också tips på sidor som kan vara av intresse.
  • På utvecklingssamtalen kan vi komma överens om spel, som barnen kan spela om de behöver träna extra på något moment i till exempel matematik. Från bloggen kommer man direkt till de spelen.
  • Barnen lär sig att det de har att säga är viktigt.

Pedagogisk koppling till Lgr 11:
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska genom undervisningen ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. De ska få strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. De ska få skapa texter där ord och bild samspelar. De ska lära sig enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden. De ska lära sig skriva på dator.

Alla bilder och filmer på sidan är våra egna. Ni får gärna använda dem, men skriv då en kommentar till oss.

 

3 thoughts on “Om bloggen

  1. Ping: Tävlingen |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s